|
|
|
|
Revisie van een spare-extruder-tandwielkast:
garantie voor probleemloos functioneren
|
|
|
Tandwielkasten van extruder-installaties in de plastiekindustrie nauwgezet reviseren? Dat is werk voor échte specialisten. En dus voor MGH, dat een ruime expertise heeft in revisies van dit soort ingewikkelde tandwielkasten.
Revisie van een spare extruder aandrijving, garantie tot probleemloos functioneren
Een grote Japanse spare extruder aandrijving van 560 KW vermogen stond meer dan 20 jaar standby als reserve, om een snelle wissel te garanderen in geval van panne in een zeer kritische installatie met een hoge toegevoegde waarde.
Met deze extruder produceert het vooraanstaand Belgisch bedrijf de onderlaag voor analoog beeldmateriaal voor medische röntgenopnamen.
Stockage van 25 jaar van een machine in stilstand, ook al staat deze in een goed magazijn, heeft een groot risico in zich van beschadigde en verouderde onderdelen zoals lagers en dichtingen.
Technische kenmerken van de aandrijving:
- Merk: Japan Steel Works (JSW)
- Aandrijf vermogen: 560 KW
- Ingang één as, uitgang twee extruder assen
- Overbrengingsratio 1/1
- Uitganstoerental variabel tussen 25 en 250 toeren per minuut
- Smering: Olie omloopsmering met 400 liter olie type ISO VG 220, met filtering en koeling.
Verantwoording om tot een preventieve revisie over te gaan:
- Potentiele schade: In het bijzonder zijn lagers gevoelig aan een langdurige stockage. In ingebouwde toestand in een machine neemt het schade risico echter in belangrijke mate toe door mogelijke condensatie in de aandrijfkast en mogelijk lichte trillingen uit de omgeving van het productieproces.
- Garantie tot probleemloos functioneren: Schades door zeer fijne corrosieve aantasting in het wentellager contact, leiden tot corrosie spanningen in het materiaal. Deze bespoedigen het vermoeiingsproces van de lagers in bedrijf. Bij machines die na opstart de volgende 15 tot 20 jaar probleemloos moeten functioneren is dergelijke minieme schade die zich verder zet niet tolereerbaar.
Mogelijke inspecties op schade na langere stockage:
- Tandwielen: Visuele inspecties op mogelijke sporen van corrosie zijn meestal voldoende op de vertandingen, voor zover dat deze hiervoor voldoende toegankelijk zijn voor inspectie.
- Lagers: Bij stockage langer dan 0 jaar heeft de beschermingsvloeistof op de lagers onvoldoende weerstaan tegen corrosie ten gevolge van condensatie vocht. Bij lagers die met vet gesmeerd zijn, is na deze stockage de smeerolie uit het vetverzepingsmateriaal weggediffundeerd. Het overblijvend “uitgedroogd” vet blijft kleverig in het lager, en kan onvoldoende verwijderd worden door nasmering met vers vet, en leidt tot lagerschade.
- Draaiweerstand: Uitgedroogde vetresten in de lagers leidt mogelijk tot slip en glijden in plaats van rollen van de wentelelementen ten opzichte van hun loopbaan. In het bijzonder in de naaldlagers in deze aandrijving werden vrij aanzienlijke hoeveelheden droge restanten teruggevonden.
|
|
|
|
|
|
- False Brinelling: Door lichte vibraties tijdens stockage van aandrijvingen, maken de wentelelementen microbewegingen op hun loopbaan. Door deze microbewegingen is er onvoldoende smeerfilmopbouw tussen dit contact waardoor schade ontstaat. Voor al bij naald- en cylinderlagers met een lijn contact schuurt de smeerfilm weg door de microbewegingen in langsrichting. In aanvangsstadia vorm dit een optische lijnmarkering. Na langere stockage ontstaan ingegroefde lijnen in de loopbaan. Dit fenomeen werd vooral op de cylinderlagers, vooral in optische lijnen teruggevonden.
- Opsporingen met trillingsmetingen: De hiervoor vermelde schades zijn miniem en zijn in een aanvangsstadium. Bij trillingsmetingen tijdens het testdraaien na deze lange stockage, gezien de weinig belaste lager toestand bij testdraaien, is de energie uit deze meting te klein om éénduidig schade terug te vinden. Tevens is het een éénmalige meting zonder trending. Hierdoor zijn trillings metingen onvoldoende efficient om beslissingen voor een goed functioneren te garanderen, tenzij de schade reeds in een verder stadium is.
Lagers van nieuwere generaties met minder wrijving:
De lagers 25 jaar geleden ingebouwd zijn van oudere generaties. Actuele lagers hebben doorgaans hogere capaciteiten en vooral een veel lagere wrijving. Voor aandrijvingen 24 u/24u in bedrijf betekent dat zeker een energiebesparing.
Partnership op de eerste plaats, de meerwaarde van MGH:
- Samen zoeken naar oplossingen
- Innovatie, toepassen van de laatste technologien
- Duurzaamheid door de beste materialen en methoden te gebruiken
- CO2 besparing, recuperatie van het carter, de assen en de tandwielen
MGH volgt de laatste ontwikkelingen binnen dit domein op de voet. Daarom trok ons team naar de K-2013-beurs (www.k-tradefair.com) in Düsseldorf. Diverse constructeurs van extruder-installaties toonden zeer veel interesse in onze lokale serviceaanpak voor de Benelux-landen en onze hoogtechnologische knowhow.
Lees hier de vorige case.
|
|
|
|
|
|